Hangar 7, Grossglockner a Benátky 2022
Babí léto 2022 se velmi vydařilo po deštivém září, skvělá předpověď byla i pro Alpy, škoda neprodloužit si už tak o svátkový pátek 28. října delší víkend.
kam: Do Salzburgu, Alp a Benátek.
čím: BMW R1200 ST z roku 2006, před odjezdem stav tachometru 115 272 km.
kdy: Odjezd ve čtvrtek 27. října, předběžně na čtyři dny, uvidí se podle počasí.
jak: S vyloučením dálnic a "alpským stylem" = bez stanu, bez spacího pytle, bez zásob, bez vařiče a podobných zbytečností, bez každovečerního stavění a ranního bourání výškového tábora :-)
kudy: Viz "klikací" mapa na konci textu.
Aktuální počasí mě odradilo od původního záměru vyjet už ve středu, lehce zpožděný odjezd ve čtvrtek byl za slunečného a na konec října nezvykle teplého dne.
Rezervace ubytování bude podle osvědčené metody, až odpoledne podle aktuálního počasí a mé kondice, opět přes booking.com.
den 1. čtvrtek, 397 km, Praha - Anthering (Rakousko)
Po vydatném spánku vyrážím s mírným zpožděním proti plánu, proto poruším předsevzetí nejet po dálnici a po ulici Strakonické navážu na D4 směrem daným jménem ulice.
Projedu bez zdržení až k hranicím s Německem. V Passau při procházení prodejnou Louis, prodejnou s motorkářskou výbavou, mě napadne podívat se na otvírací dobu
v podnikové prodejně čokoládovny Salzburg Schokolade, výrobce kopií Mozartových koulí a jiných dobrot. Vypadá to, že bych mohl stihnout nákup ještě dnes,
a tak rychle opouštím prodejnu a pokračuji v cestě. Před Salzburgem doprava lehce houstne, na nákup bych měl posledních několik minut před zavřením a tak měním plán.
Měním cíl v navigaci na Hangar 7, expozici letadel a závodních vozidel Red Bullu.
Při kochání se nablýskanými legendami v bez kamufláže, B-25 Mitchell a P-38 Lightning, mi vytanul z paměti záblesk z rezervace na bookingu a čas check-in.
Pro jistotu kouknu do appky a je to tak, mám posledních 15 minut. Narychlo opouštím letiště a vracím se po neplaceném kousku A1 k ubytování.
Po prohlídce pokoje si beru klíč a vracím se na letiště dokončit prohlídku, pak do bankomatu pro hotovost a do tureckého bistra pro dürüm na zahnání hladu.
V sousedství při nákupu něčeho k pití překvapí Golden Eagle, energetický nápoj původem z Kosova, běžně k dostání po celé Albánii.
den 2. pátek, 470 km, Anghering (Rakousko) - Mestre (Itálie)
Ranní průjezd Salzburgem je nečekaně hladký, žádné zácpy ani dlouhá čekání na semaforech a bez potíží zajíždím na zákaznické parkoviště před výrobním závodem
Salzburg Schokolade,
rodinného podniku s dlouhou tradicí, vyrábějícího kopie Mozartových koulí. Kdo by neznal čokoládovou pochoutku plněnou marcipánem.
V prodejně lze koupit jak běžné balení s mírně lepší cenou než v běžném obchodě, tak velkobalení v pytlících obsahujících 25 nebo 50 kusů.
Pro šetřílky mají "dvojku" kvalitu, stejné hromadné balení chuťově a hygienicky nezávadných koulí, ale s chybami v potisku nebo vyhlazení zlatavé folie obalu.
Kousek za Grödigem přejedu do Německa, v údolí říčky Berchtesgadener Ache slunko ještě nesvítí, a tak teploměr sotva přeleze 10°C.
Se stoupáním do kopců k Rossfeld panoramastraße teplota příjemně stoupá, nahoře o kilometr nad mořem výš je krásných 20°C a slunko příjemně hřeje.
Nemít plán dojet do Benátek, slunil bych se a kochal panoramaty pod jasnou oblohou snad až do pozdního odpoledne.
S přejezdem pod Grossglockner je to s teplotami podobné, v úzkých zaříznutých údolích ve stínu je zima.
Ač jsou průsmyky Grossglockner Hochalpnestraße o další kilometr výš, než Hennenköpfl na Rossfeld panoramastraße, je tu ještě tepleji.
Kdo by si pomyslel, že pojedu 28. října na Edelweißspitze do 2572 m.n.m. a budu se tu procházet jen nalehko v triku.
Časový plán +- vychází, zpestření před sjezdem do nížiny k řece Tagliamento nejde nevynechat zatáčky a výhledy na Sella Chianzutan.
Odpoledne potvrdím rezervaci v hotelu Guidi v Mestre, cestou do benátské laguny se ubytuji a už za tmy jedu přes most Ponte della Libertà zaparkovat na umělý ostrov Tronchetto.
Při vjezdu na první skoro prázdné parkoviště mi vrátný otevře závoru, nechá mě uložit přilbu a rukavice do motorky a teprve pa oznámí: "Zde motorky parkovat nesmí,
jeďte do garáží San Marco na Piazzale Roma". Ještě že si pamatuji něco z přípravy na cestu a vím, že je to jedno z nejdražších parkování v Benátkách.
po špatném odbočení a obkroužení přístavu trajektů nacházím parkoviště přímo pro motorky. Buď jsem se za tmy omylem dostal dovnitř výjezdem a nebo to bylo zdarma, což neřeším a vyrážím do centra.
S telefonem vybitým na 35% zacházím opatrně s mapou a tím si sám zhatím úmysl projít až na náměstí sv. Marka přes most Rialto a zpět most dell'Academia,
jediné dva pěší mosty přes velký kanál v blízkosti náměstí sv. Marka.
Šetřit baterky a řídit se jen občasnými šipkami na nárožích se nevyplácí, a tak tam i zpět jdu mostem dell'Academia.
Nechat na sobě bundu s kapsami s telefonem, peněženkou, doklady, ... nebyl nejlepší nápad.
Ač má vložku Gore-Texovou, v dusném vlhku a teplotě 25°C ji brzy svlékám a přehazuji z ruky do ruky celou cestu.
den 3. sobota, 454 km, Mestre (Itálie) - Sankt Margarethen im Lungau (Rakousko)
Ubytování bylo příjemně pohodlné až na hluk z nábřežní ulice pod oknem, alespoň nespím do oběda můžu vyrazit včas na cestu za příjemně prosluněného rána.
Kavárny kolem cesty jsou ve stínu, ve kterém až takové teplo není a tak koupím snídani v supermarketu a udělám si piknik na parkovišti.
Trasu mám naplánovanou přes několik průsmyků, při přejezdu mezi passo Duran a passo Cibiana mě na jednom odpočívadle zaujme "country picnic", grilovaná kuřata u stánku.
Zastavím, slezu z motorky, pozdravím "Buongiorno" a tím moje italština končí.
Ukazuji na půlku kuřete pod grilem se slovy "half of one chicken, please" a mimoděk česky doplním "jen půlku".
Prodavač se rozesměje a jadrně česky povídá "dobrrrý den". Prý minulou sezonu hrál hokej v Mariánských Lázních a tak česky rozumí a trochu i mluví.
S přiblížením k Rakousku a sluncem klesajícím k obzoru klesají teploty, přes Villach už za tmy vjíždím do Spittal an der Drau.
Garmin má obvyklý výpadek aktuálních dat o uzavírkách a než si všimnu, že míjím odbočku na B99 na Katschberg, vjíždím do centra.
No co, alespoň si prohlédnu historické náměstí, pohled do mapy ukáže jen krátkou zajížďku a za tmy jak v pytli stoupám na Katschberg.
Sjezd dolů bych si za světla užil víc. Garmin mě bez potíží dovede až k pronajatému bungalovu, za tmy, zhaslo světlo na zápraží, lovím ve zprávách z bookingu návod na otevření:
"v malé schránce u dveří je klíč, heslo číselného zámku je XXXX, ..." když v tom vyjde z vedlejších dveří majitel.
Po přivítání a formalitách mi sám odemyká schránku a vchod, prý je právě na odjezdu a mám si pak motorku přeparkovat pod přístřešek.
Už večer byla mlha a nerozpustilo ji ani ranní slunko.
den 4. neděle, 454 km, Sankt Margarethen im Lungau (Rakousko) - Praha
S ohledem na noční posun z letního na běžný čas vyrážím jakoby brzy. Kilometr-dva v mlze, dál už pod jasnou oblohou na přejezdu Obertauernu se teploty blíží k dvacítce.
Radost mi nevydrží dlouho. Chtěje urychli přejezd, mířím po B320 na Liezen místo po B166 kolem Halstattu na Bad Ischl, Gmunden a Wels.
Nejen že je hustý provoz, ale necelých 20 km před Lizenem vjíždím do mlhy, teplota klesá pod desítku a výhřev rukojetí přepínám na plný výkon.
Výjezdem na Pyhrn pass se zlepší jak hustota dopravy tak počasí na teplejší slunečno, klesáním k Mauthausenu klesá i číslo na palubním teploměru.
Až Freistadtem se to lepší a kolem Kaplice je 25°C. Časově vychází možnost nemuset použít dálnici a k Praze mohu jet od Českých Budějovic po oblíbené II/105.
Nejvíce nehod se údajně stává kousek před cílem, řidič natěšený na dojezd domů ztrácí pozornost.
Při průjezdu krajem Vysokého Chlumce se soustředím na teploměr a hodiny, když v tom mě něco klepne zespod do pravé boty.
Pocit podobný se škrtnutím si o asfalt, ale nohu ze stupačky jsem nedal.
Celou cestu až k "povinné" zastávce na vyhlídce na Slapy nad Novou Rabyní přemýšlím, co to asi bylo.
Až doma na záznamu z palubní kamery je vidět jakýsi opeřenc, asi bažant, co mi vběhnul zprava do dráhy jízdy.
shrnutí cesty |
začátek cesty | 27. 10. 2022 |
konec cesty | 30. 10. 2022 |
najeto | 1811 km |
náklady na palivo | 4 079 Kč |
náklady na ubytování | 192 euro, vše přes booking.com |
styl | pouze asfaltové silnice + občas šotolina |
průměrná spotřeba | 5,02 l/100km |
ceny benzínu přepočtené na CZK (v závorce počet tankování) |
Česko | 44,50 . . (1x, Verva 100) |
Rakousko | 45,25 . . (2x, super 95) |
Itálie | 44,75 . . (2x, super 95) |