Hangar 7, Grossglockner a Benátky 2022

Hangar 7, Grossglockner a Benátky 2022

Babí léto 2022 se velmi vydařilo po deštivém září, skvělá předpověď byla i pro Alpy, škoda neprodloužit si už tak o svátkový pátek 28. října delší víkend.

kam: Do Salzburgu, Alp a Benátek.

čím: BMW R1200 ST z roku 2006, před odjezdem stav tachometru 115 272 km.

kdy: Odjezd ve čtvrtek 27. října, předběžně na čtyři dny, uvidí se podle počasí.

jak: S vyloučením dálnic a "alpským stylem" = bez stanu, bez spacího pytle, bez zásob, bez vařiče a podobných zbytečností, bez každovečerního stavění a ranního bourání výškového tábora :-)

kudy: Viz "klikací" mapa na konci textu.

Aktuální počasí mě odradilo od původního záměru vyjet už ve středu, lehce zpožděný odjezd ve čtvrtek byl za slunečného a na konec října nezvykle teplého dne. Rezervace ubytování bude podle osvědčené metody, až odpoledne podle aktuálního počasí a mé kondice, opět přes booking.com.

den 1. čtvrtek, 397 km, Praha - Anthering (Rakousko)

Po vydatném spánku vyrážím s mírným zpožděním proti plánu, proto poruším předsevzetí nejet po dálnici a po ulici Strakonické navážu na D4 směrem daným jménem ulice. Projedu bez zdržení až k hranicím s Německem. V Passau při procházení prodejnou Louis, prodejnou s motorkářskou výbavou, mě napadne podívat se na otvírací dobu v podnikové prodejně čokoládovny Salzburg Schokolade, výrobce kopií Mozartových koulí a jiných dobrot. Vypadá to, že bych mohl stihnout nákup ještě dnes, a tak rychle opouštím prodejnu a pokračuji v cestě. Před Salzburgem doprava lehce houstne, na nákup bych měl posledních několik minut před zavřením a tak měním plán. Měním cíl v navigaci na Hangar 7, expozici letadel a závodních vozidel Red Bullu.
Při kochání se nablýskanými legendami v bez kamufláže, B-25 Mitchell a P-38 Lightning, mi vytanul z paměti záblesk z rezervace na bookingu a čas check-in. Pro jistotu kouknu do appky a je to tak, mám posledních 15 minut. Narychlo opouštím letiště a vracím se po neplaceném kousku A1 k ubytování. Po prohlídce pokoje si beru klíč a vracím se na letiště dokončit prohlídku, pak do bankomatu pro hotovost a do tureckého bistra pro dürüm na zahnání hladu. V sousedství při nákupu něčeho k pití překvapí Golden Eagle, energetický nápoj původem z Kosova, běžně k dostání po celé Albánii.

den 2. pátek, 470 km, Anghering (Rakousko) - Mestre (Itálie)

Ranní průjezd Salzburgem je nečekaně hladký, žádné zácpy ani dlouhá čekání na semaforech a bez potíží zajíždím na zákaznické parkoviště před výrobním závodem Salzburg Schokolade, rodinného podniku s dlouhou tradicí, vyrábějícího kopie Mozartových koulí. Kdo by neznal čokoládovou pochoutku plněnou marcipánem. V prodejně lze koupit jak běžné balení s mírně lepší cenou než v běžném obchodě, tak velkobalení v pytlících obsahujících 25 nebo 50 kusů. Pro šetřílky mají "dvojku" kvalitu, stejné hromadné balení chuťově a hygienicky nezávadných koulí, ale s chybami v potisku nebo vyhlazení zlatavé folie obalu.
Kousek za Grödigem přejedu do Německa, v údolí říčky Berchtesgadener Ache slunko ještě nesvítí, a tak teploměr sotva přeleze 10°C. Se stoupáním do kopců k Rossfeld panoramastraße teplota příjemně stoupá, nahoře o kilometr nad mořem výš je krásných 20°C a slunko příjemně hřeje. Nemít plán dojet do Benátek, slunil bych se a kochal panoramaty pod jasnou oblohou snad až do pozdního odpoledne. S přejezdem pod Grossglockner je to s teplotami podobné, v úzkých zaříznutých údolích ve stínu je zima. Ač jsou průsmyky Grossglockner Hochalpnestraße o další kilometr výš, než Hennenköpfl na Rossfeld panoramastraße, je tu ještě tepleji. Kdo by si pomyslel, že pojedu 28. října na Edelweißspitze do 2572 m.n.m. a budu se tu procházet jen nalehko v triku.
Časový plán +- vychází, zpestření před sjezdem do nížiny k řece Tagliamento nejde nevynechat zatáčky a výhledy na Sella Chianzutan. Odpoledne potvrdím rezervaci v hotelu Guidi v Mestre, cestou do benátské laguny se ubytuji a už za tmy jedu přes most Ponte della Libertà zaparkovat na umělý ostrov Tronchetto. Při vjezdu na první skoro prázdné parkoviště mi vrátný otevře závoru, nechá mě uložit přilbu a rukavice do motorky a teprve pa oznámí: "Zde motorky parkovat nesmí, jeďte do garáží San Marco na Piazzale Roma". Ještě že si pamatuji něco z přípravy na cestu a vím, že je to jedno z nejdražších parkování v Benátkách. po špatném odbočení a obkroužení přístavu trajektů nacházím parkoviště přímo pro motorky. Buď jsem se za tmy omylem dostal dovnitř výjezdem a nebo to bylo zdarma, což neřeším a vyrážím do centra.
S telefonem vybitým na 35% zacházím opatrně s mapou a tím si sám zhatím úmysl projít až na náměstí sv. Marka přes most Rialto a zpět most dell'Academia, jediné dva pěší mosty přes velký kanál v blízkosti náměstí sv. Marka. Šetřit baterky a řídit se jen občasnými šipkami na nárožích se nevyplácí, a tak tam i zpět jdu mostem dell'Academia. Nechat na sobě bundu s kapsami s telefonem, peněženkou, doklady, ... nebyl nejlepší nápad. Ač má vložku Gore-Texovou, v dusném vlhku a teplotě 25°C ji brzy svlékám a přehazuji z ruky do ruky celou cestu.

den 3. sobota, 454 km, Mestre (Itálie) - Sankt Margarethen im Lungau (Rakousko)

Ubytování bylo příjemně pohodlné až na hluk z nábřežní ulice pod oknem, alespoň nespím do oběda můžu vyrazit včas na cestu za příjemně prosluněného rána. Kavárny kolem cesty jsou ve stínu, ve kterém až takové teplo není a tak koupím snídani v supermarketu a udělám si piknik na parkovišti. Trasu mám naplánovanou přes několik průsmyků, při přejezdu mezi passo Duran a passo Cibiana mě na jednom odpočívadle zaujme "country picnic", grilovaná kuřata u stánku. Zastavím, slezu z motorky, pozdravím "Buongiorno" a tím moje italština končí. Ukazuji na půlku kuřete pod grilem se slovy "half of one chicken, please" a mimoděk česky doplním "jen půlku". Prodavač se rozesměje a jadrně česky povídá "dobrrrý den". Prý minulou sezonu hrál hokej v Mariánských Lázních a tak česky rozumí a trochu i mluví.
S přiblížením k Rakousku a sluncem klesajícím k obzoru klesají teploty, přes Villach už za tmy vjíždím do Spittal an der Drau. Garmin má obvyklý výpadek aktuálních dat o uzavírkách a než si všimnu, že míjím odbočku na B99 na Katschberg, vjíždím do centra. No co, alespoň si prohlédnu historické náměstí, pohled do mapy ukáže jen krátkou zajížďku a za tmy jak v pytli stoupám na Katschberg. Sjezd dolů bych si za světla užil víc. Garmin mě bez potíží dovede až k pronajatému bungalovu, za tmy, zhaslo světlo na zápraží, lovím ve zprávách z bookingu návod na otevření: "v malé schránce u dveří je klíč, heslo číselného zámku je XXXX, ..." když v tom vyjde z vedlejších dveří majitel. Po přivítání a formalitách mi sám odemyká schránku a vchod, prý je právě na odjezdu a mám si pak motorku přeparkovat pod přístřešek. Už večer byla mlha a nerozpustilo ji ani ranní slunko.

den 4. neděle, 454 km, Sankt Margarethen im Lungau (Rakousko) - Praha

S ohledem na noční posun z letního na běžný čas vyrážím jakoby brzy. Kilometr-dva v mlze, dál už pod jasnou oblohou na přejezdu Obertauernu se teploty blíží k dvacítce. Radost mi nevydrží dlouho. Chtěje urychli přejezd, mířím po B320 na Liezen místo po B166 kolem Halstattu na Bad Ischl, Gmunden a Wels. Nejen že je hustý provoz, ale necelých 20 km před Lizenem vjíždím do mlhy, teplota klesá pod desítku a výhřev rukojetí přepínám na plný výkon. Výjezdem na Pyhrn pass se zlepší jak hustota dopravy tak počasí na teplejší slunečno, klesáním k Mauthausenu klesá i číslo na palubním teploměru. Až Freistadtem se to lepší a kolem Kaplice je 25°C. Časově vychází možnost nemuset použít dálnici a k Praze mohu jet od Českých Budějovic po oblíbené II/105.
Nejvíce nehod se údajně stává kousek před cílem, řidič natěšený na dojezd domů ztrácí pozornost. Při průjezdu krajem Vysokého Chlumce se soustředím na teploměr a hodiny, když v tom mě něco klepne zespod do pravé boty. Pocit podobný se škrtnutím si o asfalt, ale nohu ze stupačky jsem nedal. Celou cestu až k "povinné" zastávce na vyhlídce na Slapy nad Novou Rabyní přemýšlím, co to asi bylo. Až doma na záznamu z palubní kamery je vidět jakýsi opeřenc, asi bažant, co mi vběhnul zprava do dráhy jízdy.

shrnutí cesty
začátek cesty27. 10. 2022
konec cesty30. 10. 2022
najeto1811 km
náklady na palivo4 079 Kč
náklady na ubytování192 euro, vše přes booking.com
stylpouze asfaltové silnice + občas šotolina
průměrná spotřeba5,02 l/100km


ceny benzínu přepočtené na CZK (v závorce počet tankování)
Česko44,50 . . (1x, Verva 100)
Rakousko45,25 . . (2x, super 95)
Itálie44,75 . . (2x, super 95)